Houzz Logo Print
vinklan

Hjälp, jag köpte en turkosblå soffa

vinklan
4年前

Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Jag älskar mina röda orientaliska mattor (har flera i lgh som har öppen planlösning). Men soffan smälter inte riktigt in. Jag vill hellre ha mörkt än ljust, gärna åt den orientaliska hållet men får inte riktigt till det. Så nu undrar jag om det går att få en mer harmonisk/mysig känsla genom att måla om eller tapetsera min vita vägg? Jag har ganska lite ljusinsläpp.

Tips mottages tacksamt för er som kan det här med färg.

コメント (10)

  • jessica nilsson
    4年前

    Du kan måla väggen i en av de ljusaste röda nyanserna i mattorna. Om färgen är med lite blank finish så reflekteras ljuset ändå. Lyft upp färger från mattor, gardiner och soffa i tavlor.

    Du kan även byta ut några av kuddarna för att integrera soffan mer. Kuddar gjorda av kelim mattor har ofta många av de färgerna i sig, samt ger en annan textur, så det inte bara blir sammet. Våga prova och ös på:)

  • instockholm
    4年前

    Vilken underbar färg på soffan! Kanske byta ut gardinerna till ett tyg som tar upp den turkosa färgen. Ha den vita färgen kvar på väggen, annars blir det väldigt mörkt och tungt i rummet. Som Jessica föreslår välj några kuddar som tar upp de blåa och röda tonerna.

  • Carin Kamsvåg
    4年前

    Behåll vita väggen för att inte tappa allt ljus, men du kan sätta upp ett tyg eller flera olika speglar och färgstarka tavlor med guldramar som plockar upp det röda. Du kan låta den turkosa soffan sticka ut i färgskalan och koncentrera dig på att addera fler röda detaljer på kuddar, gardin och vägg. Knyt ihop med guld/mässing på vaser, krukor, ramar, ljusstakar. Lycka till!

  • PRO
    Inbe Inredning | Styling
    4年前

    Du kan också tapetsera väggen bakom soffan med vackert slingrande mönster som har guldinslag och mörkare toner, addera en palmväxt på sidan av soffan och varför inte en eller två kuddar med långa silkiga tofsar.

  • vinklan
    質問の投稿者
    4年前

    Åh tack för många kommentarer (trodde inte jag skulle få några). Nu ska jag verkligen fundera. Jag kanske kommer med följdfrågor. Vill hellre ha ”mörkt och murrigt” än ”ljust och fräscht”.

  • civeteg
    4年前

    Underbar färg på soffan! Jag tycker att du skall få in mer mönster. Hitta ett mönstrat tyg du tycker om till gardiner och några mönstrade kuddar till soffan. Sen hade jag målat alla väggar i en varm rosa tex setting plaster från Farrow & Ball så mjukar du upp den vita färgen.

  • HouzzUser-506988235
    4年前

    Om färgerna stämmer med verkligheten så är problemet att mattan och bordet skär sig både med varandra och med turkos soffa. Alldraa mest skär det sig mellan bord och matta. Skulle förast av allt byta ut mattan mot vitare eller med något svart eller grått. Viktigt med nyanser här. Vitt och svart dämpar andra färger, det kan man utnyttjag om man har något svårare färginslag som behöver lugna sig lite.

    Mattan skulle ju också kunna vara någon mildare variant av den turkosa soffans ton.

    Själv skulle jag behållt den tjusiga soffan men bytt ut både matta o bord. Svårt att bedöma efter bild på internet bara.

    MVH

  • Paula P
    4年前
    <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><md>Jag tycker du ska måla väggen mörk grå och lägga några bruna och orange kuddar på soffan. Kanske lägga upp en tavla orange röd o rosa
  • Paula P
    4年前

    Tycker dessa färger passar fint