Houzz Logo Print
hzdeleted_31133521

Hur väljer du färgskala till din fasad i sommar?

User
7年前
最終更新:7年前

Nyfiken vad som inspirerar, hur och vad som styr dina val.

コメント (11)

  • Stina5
    7年前

    Hej! Lustigt att du nämner fasad för vi ska precis måla om vårt hus och jag funderade på att gå mot en lite mörkare gul än huset har varit målad i tidigare. En helt annan färg skulle jag dock ha svårt att välja - då behöver man nog vara lite djärvare än vad jag är. :-)

  • PRO
    User
    質問の投稿者
    7年前
    Hej Stina, det är ett bra sätt tänka variation på befintlig färgsättning om man inte vill ha helt lika. Kanske är det detaljerna som kan bli största förändringen. Många sätter igång det viktiga kulörvalen lite sent i processen. Lycka till och välkommen inspireras via mim web eller Houzz profil
  • mariannese
    7年前
    最終更新:7年前

    Jag tog ungefär samma färg som tidigare, gult med grön stenfot. Åkte och tittade på ett hus jag beundrat i samma färgskala och härmade det husets lite klarare färg än den gamla gulgrå och smutsgröna putsen mitt hus hade. Skillnaden är inte så stor men huset ser nytvättat ut.

  • PRO
    User
    質問の投稿者
    7年前
    最終更新:7年前

    Absolut bra tips ta en rundtur och inspireras, rent av fråga ägaren om vackra färgval. Det man ser på håll är svårt gissa till rätt tekniska färgkod. Luras inte av färgglada broschyrer, men inspireras. Provmåla, provmåla! flera brädor plus detaljerna, är alltid mitt råd. Fasadens placering i omgivningen och inte minst stilursprung plus behövs bygglov är tre tips att tänka på. Amsterdam inspirerade mig senast, tyvärr mobilbilder- läckert där det passar. Två gula fasader med olika detaljfärg.

  • PRO
    Kumla Fasad Team AB
    7年前

    Vi arbetar med putsade fasader och våra kunder använder sig ofta av en färgsättare, vi hjälper gärna till. Se vår profil

  • Linn Arnqvist
    7年前
    jag är den som velar in i det sista och när jag har bestämt mig är jag ytterst sällan missnöjd över mitt val. tyvärr lär det bli samma metod ännu en gång fast jag har grubblat över vilken färg vi ska ha på huset. just nu är det ljusblått. Det är ett hus som har byggts på i omgångar och har där med många vinklar. I mäklarens annons stod det villa ville kulla... Har varit inne på helt vitt stortsätt hela tiden men nu börjar jag svacka och vill nog ha matt svart. Så att fjällutsikten och naturen kommer fram mer och man inte blir bländad av det vita skenet... Har även fler byggnader på gården nära in på. Ett stort garage som är ljus grått, en relax stuga som är vit och ett härbre. Några tips?
  • PRO
    User
    質問の投稿者
    7年前
    Hej, Linn!
    Fasadfärgsättning är spännande och det är ett helt annat typ av färgval i jämförelse t ex med inomhus.

    Fasader är stora ytor oftast, det relaterar till omgivande natur och grannfastigheter och framförallt ljuset utomhus gör att tonerna upplevs kraftigare än på prov.
    Undvik helvitt, särskilt på stora fastigheter, bländning som du nämner och helheten upplevs större och tydligare i ett landskap.
    Viktigt tänka, vilket stilintryck ger fastigheten - följ den stilen. Gör inte modernt av klassiskt o s v
    Helmatta gör kanske att era 'vinklar' spännande former "slätas ut"....svårt beskriva. Helmatta finns inte för foder, fönster dörrar. Tänk in alla ytor vid färgval, hur blir helheten.
    Mörka fasader har historiskt funnits, mer åt dova bruna, rödbruna vid sekelskiftet.
    Tänk varmt mörkgrå istället för svart. Titta efter Nsc skala inom Y eller grågrönare. Naturens färgskalor är bra utgångsläge.
    Jag tycker med tanke på kostnad för material och jobbigt göra om, provmåla!!
    Jag har inga bilder tillgå, därav lite generella svar. Se även tidigare svar ovan. Lycka till!
  • PRO
    HANNA SÄFSTRÖM DESIGN
    7年前

    Hej, tänk på alla årstider tex om ni bestämmer er för vitt, hur fungerar det med snön i vinter? :)

  • Linn Arnqvist
    7年前
    Här är huset. det vita under fönsterna är bara grundvalar då vi har bytt fönster. Om man tittar noga så ser man Oviksfjällen i bakgrunden. Taket på huset kommer att vara i den färg som det är på högra sidan av huset.

    Det är nog som du säger att en varmare gråfärg kanske skulle passa. Har ni tips på något så tackar jag varmt för de. ☺
  • PRO
    User
    質問の投稿者
    7年前

    Hej, igen Linn

    Huset tycker jag andas både lite klassiskt och med fönster och vissa detaljer även moderna former. Jag tycker det är fint med tanke på vart i landet det ligger måla någon accent ton istället för 'bara' grått och vitt.

    Några förslag nedan hämtade från Alcro färg som har inspiartions material och en webbild jag inte kunde motstå. Svagt rosa hus tycker jag saknas i Sverige.

    Varför inte, med tanke på Villa-ville-kulla känslan du nämnde.

    Lycka till och välkommen boka mer ingående färgrådgivning via min Houzz sida.

    Ulrika Höglund Form

    Färgsättare och inredare